פורסם דו״ח הפעילות לשנת 2021 של נציבות תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות
- Amit Pinto
- חדשות המשפט
הכירו את הנציבות:
נוכח הפגיעה המתמשכת (מזה שנים רבות) של אמון הציבור במערכת המשפט, קשה להפריז בחשיבותה של נציבות תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, או בקיצור: ״נבת״ם״.
הנציבות הוקמה כדי לבחון את תהליכי העבודה והתנהלות הגופים המבוקרים, תוך שמירה על עצמאות שיקול הדעת המקצועי של הגופים המבוקרים, במטרה לחזק את אמון הציבור ולהביא לשיפור במקום בו נדרש שיפור כזה.
הנציבות מבררת תלונות פרטניות שמוגשות אליה לגבי הגופים המבוקרים (ביניהם: פרקליטות המדינה, היועמ״ש, התביעה המשטרתית וכיוצ״ב) ע״י כל מי שרואה עצמו נפגע בשל התנהגותו של מייצג המדינה בערכאות השונות. לצד זאת, מבררת מקרים לבקשת שר המשפטים, או היועץ המשפטי לממשלה. היא עוסקת בהיבטים של ניהול תקין, אחידות ביישום נהלים ומדיניות, שקפיות תהליכי עבודה, אתיקה מקצועית ויעילות, תוך כדי שמירה על עצמאות שיקול הדעת של הגופים המבוקרים בקבלת החלטותיהם.
כאמור, דו״ח פעילות הנציבות לשנת 2021 פורסם לפני זמן קצר – קצת מספרים:
- במהלך שנת 2021 הוגשו לנציבות 916 פניות, מתוכן 538 הוגדרו כתלונות.
- ב502 תלונות הסתיים הבירור עוד בשנת 2021.
- 114 תלונות נמצאו מוצדקות, ו-32 מתוכן לוו בהמלצה אופרטיבית.
- הזמן הממוצע לבירור תלונה בשנת 2021 עמד על 27.5 ימים, ממוצע הנמוך ב-5 ימים מזה שהיה בשנת 2020 (סעיף 17(ח) לחוק הנציבות מגביל את פרק הזמן לבירור תלונות לתקופות של עד שנה ).