מדריך משפטי+ לכתיבת
סמינריון במשפטים

מדריך משפטי+ לכתיבת סמינריון במשפטים

פעמים רבות מגיעים אלינו למשפטי+ סטודנטים.ות המתקשים.ות בכתיבת הסמינריון, עבודת המחקר הגדולה הראשונה ותנאי לסיום התואר. לפעמים נזהה קושי כבר בשלב הראשוני – חשיבה על שאלת המחקר. בדיוק לשם כך, אנחנו, צוות משפטי+, הכנו צ׳ק ליסט ומדריך קצר שיעשה לכם.ן סדר בבלאגן ויעזור לכם.ן לכתוב את הסמינריון בקלות!

צ׳ק ליסט לכתיבת סמינריון במשפטים

  1. שלב א – בחירת נושא המחקר
  2. שלב ב – בניית שאלת מחקר
  3. שלב ג – כתיבת ראשי פרקים
  4. שלב ד – כתיבת הסמינריון
  5. שלב ה – עריכת הסמינריון

הסמינריון הוא עבודת מחקר, ובמידה רבה הוא מהווה נקודת שיא מבחינה אקדמית בלימודי התואר הראשון. על הסמינריון לשקף את ייחודו וכישוריו המחקריים בלימודי המשפטים.

כתיבת עבודת הסמינריון היא תהליך שדורש הקצאת זמן למחקר ולחשיבה. לכן, צריך להתחייב ולהתמסר לתהליך זה. על פי רוב, עבודת הסמינריון נעשית בליווי מרצה/מנחה והיא כוללת “משימות ביניים” שנדרש להגיש עד הגשה העבודה עצמה. לכן, חשוב לשים לב להנחיות המרצה/מנחה הסמינריון. עבודת הסמינריון שונה באופן מהותי ממטלות אחרות שאליהן נדרשתם.ן במהלך לימודי התואר הראשון, אך אל חשש, ריכזנו כאן עבורכם.ן את השלבים המומלצים לכתיבת הסמינריון כדי לעשות לכם.ן סדר. 

שלב א – בחירת נושא המחקר

כמו בכל מחקר, השלב הראשון מתחיל בבחירת הנושא. בדרך כלל נושא המחקר צריך לעבור אישור עקרוני על ידי המרצה/מנחה הסמינריון. חשוב לציין שמדובר בשלב התחלתי של עבודת המחקר, לכן צריך לבחור נושא או רעיון כללי. הרעיון הממוקד יגיע עם הזמן, בין אם על ידי קריאת החומרים הקשורים לנושא, או בין אם על ידי תחילת כתיבת העבודה. 

איך בוחרים נושא מחקר?

  • זה המקום של כל אחד ואחת מאיתנו לחשוב איזה נושא משפטי מעניין אותנו במיוחד. לרמת העניין בנושא המחקר יש חשיבות עצומה בטיוב תהליך כתיבת עבודת המחקר. 
  • האם יש מספיק חומרים על הנושא שאנחנו רוצים לחקור (פסיקה, מאמרים ועוד)? בדומה לכלל המטלות באקדמיה, גם על עבודת הסמינריון להתבסס על חומרים, כך שבהגיון פשוט – ריבוי וגיוון של חומרים בהכרח יקלו על תהליך הכתיבה.
  • גם כאן, חשוב לא ללכת לאיבוד ו”לטבוע” באוקיינוס של החומרים. הדרך היעילה ביותר היא להתכתב עם החומרים בנושא, לבחון נקודות מעניינות שעולות מהם, כך מגיעים לשלב החשוב הבא – בניית שאלת המחקר.

שלב ב – בניית שאלת מחקר

לאחר שמצאנו נושא, הצטמצמנו והתמקדנו לנושא מדויק עוד יותר, עלינו לבנות שאלת מחקר. שאלת המחקר היא קריטית מאחר שהיא למעשה מגדירה את המחקר שלנו ואת הסוגיה המשפטית שאנחנו בוחנים. 

עלינו לנסח את שאלת המחקר בצורה ברורה, פשוטה, תמציתית וכמובן בצורת שאלה. 

הערה חשובה – אמנם עלינו להתחייב לנושא המחקר ולשאלה שבנינו, אך חשוב לשמור על גמישות מחשבתית. ברוב הפעמים, השאלה מעט משתנה או מתחדדת במרוצת תהליך הכתיבה. 

שלב ג – כתיבת ראשי פרקים

בדרך כלל נהוג להגיש את ראשי הפרקים למנחה או למרצה. מטרת העל בבסיס משימה זו היא לסלול את מתווה הסמינריון ולוודא שאנחנו ממוקדים בתהליך הכתיבה. מומלץ לכתוב את כותרות הפרקים שיופיעו בעבודת הסמינריון ולכתוב 2–3 משפטים על כל פרק. בתיאור זה יש לכתוב במה יעסוק הדיון בכל פרק ומה המסקנה העולה ממנו. בדומה לשאלת המחקר, גם ראשי הפרקים נתונים לשינוי והם מתגבשים בדרך כלל בכתיבה עצמה או לאחר מחקר עומק על הנושא. 

טיפ זהב – גיבוש ענייני ומוצלח של פרקי העבודה ייעשה אחרי שחיפשנו חומר, קראנו אותו לעומק והתחלנו לסמן דברים שרלוונטיים למחקר שלנו. כבר בשלב הקריאה, צריך להתחיל לנהל עם עצמנו שיג ושיח – אילו טיעונים מעניינים אותנו, כיצד טיעונים אלה עשויים לשרת את שאלת המחקר שגיבשנו, איך אני אוכל לשכנע את הקורא בטענה המרכזית שלי? 

שלב ד – כתיבת הסמינריון

והנה הגענו לרגע המיוחל והחשוב – כתיבת הסמינריון. 

להלן הצעת מבנה הסמינריון: 

  1. שער (הכולל את שם המחקר)
  2. תוכן עניינים
  3. מבוא – זהו שלב משמעותי ביותר בכתיבת העבודה. המבוא צריך לעניין את הקורא ולמשוך את שימת ליבו. לכן, יש להקדיש מספיק זמן לכתיבת מבוא מוצלח. מבוא צריך לכלול מספר אלמנטים:
    – הצגת נושא העבודה .
    – הצגת שאלת המחקר.
    – הצגת האופן שבו שאלת המחקר תיבחן במהלך הסמינריון.
    – הצגת האופן שבו יינתן מענה לשאלה. 

4.  גוף העבודה – פרקי העבודה. יש להבטיח שהעבודה בנויה בסדר קוהרנטי ולוגי, כלומר שיש חשיבות לסדר הפרקים שהצענו – סדר זה אמור להוביל את הקורא למסקנה. 
5. סיכום ומסקנות – פרק זה אמור להוות אקורד הסיום של הסמינריון כולו. פרק זה אמור לכלול סקירה של מהלך הדברים בכל שלב בסמינריון וכן לוודא שאנו עונים על שאלת המחקר, שאלות המשנה ועומדים על המסקנות או הפתרונות שהצענו. 
6. רשימה ביבליוגרפית – יש לכתוב את הרשימה בהתאם לכללי ה־APA העדכניים.

שלב ה – עריכת הסמינריון

זה אמנם שלב שמגיע לאחר סיום כתיבת העבודה, אך מדובר בשלב קריטי. זה ההבדל המכונן בין עבודה טובה לעבודה מצוינת. לכן, חשוב להקצות זמן לאחר סיום הסמינריון ולפני הגשתו, הן לעריכת הסמינריון והן להערכתו. כלומר, בשלב זה עלינו לקרוא את הסמינריון בקפידה ולבחון את הכתוב בו בצורה ביקורתית.

חשוב להקפיד שהכתיבה תהיה ברורה, נהירה ופשוטה. נסו לכתוב את הסמינריון כך שיובן לכל קורא, גם לזה שאינו בקיא בנושא כלל. הקפידו להסביר את המושגים השונים, את הרקע לדברים ואת הקשר הרעיוני הקיים ביניהם. אין צורך לעשות שימוש בשפה גבוהה עד כדי מליצית, אלא לכתוב בשפה נכונה ותקנית, תוך שימוש נכון בביטויים. חשוב להימנע מציטוטים, שהרי מטרת המשורר היא לשמוע מה לכם.ן יש לומר ולא מה נאמר על ידי אחרים בנושא. מכל מקום, אם מצטטים, יש לעשות זאת לפי הכללים. בהקשר זה נזכיר כי עליכם.ן להקפיד על כתיבת הערות שוליים בהתאם לכללי הציטוט האחיד. 

לסיכום, עבודת הסמינריון היא עבודת מחקר עצמאית ואישית של כל תלמיד.ה בלימודי המשפטים. כפי שראינו, עבודת הסמינריון היא תהליך המורכב ממספר שלבים, ועמידה עליהם בהכרח תפשט את התהליך שנראה מורכב, ואף תהפוך אותו למהנה עבורנו. 

המון הצלחה,
לכל שאלה ולסיוע בתהליך כתיבת הסמינריון שלך – אנחנו פה!
צוות משפטי+ 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

error: התוכן באתר זה מוגן.

ברוכים הבאים!

אנא ענו על מספר שאלות קצרות

ליצירת קשר בוואטסאפ, לחצו כאן
דילוג לתוכן